Pages

26 Kasım 2009 Perşembe

Grev, grev yapanlar, grev hakkı ve grev ile ilgili ne varsa

Grev yerine Grève yazsam beni ayıplar mısın Salih? Bana gönül koyar mısın kelimenin aslen fransızca olduğunu ve pariste iş arayanların beklediği meydana bu ismin verildiğini söylesem? Sen darılsan da darılmasan da bu böyle ama :D

Daha başka ansiklopedik bilgi vermeyeceğim doğrusu. Yani Türkiye'de ilk grev telgrafhanede yapılmışmış, dünya tarihinde bilinen ilk grev piramit işçileri tarafından yapılmışmış, grev ve lokavt kanunu şu vakit çıkmışmış filan bahsetmeyeceğim yani.

Asıl söylemek istediğim işin ahlaki boyutu...

Uzuuun süredir iş arayan biri olarak işçi ve işveren arasında iş öncesi yapılan anlaşma şu şekilde oluyor 20-30 kadar şirkette gözlemlediğim kadarıyla: Öncelikle işveren işçiyi yetenek ve kapasite açısından sınıyor. Kendisini yeterli görürse detaylı bir şekilde iş tanımını yapıyor, çalışma şartlarını ve ödenecek maaşı belirtiyor. Daha sonra işçi de şartları beğenirse işe başlıyor.

(?-?)

Yani bütüüün bir süreç öncelikli anlaşma içeriyor. Anlaşma olmadan zorla işe başlanıyormuymuş? Hayııııııır. Yani mesela 2 gün sonra işçi "Vay efendim bana bu para az, ben yine aynı işi yaparım ama daha fazla para isterim. Sende beni bunun hakkındaki "Toplu iş sözleşmesi, lokavt kanunu" na göre beni cart diye işten çıkaramazsın. Bu hakkımla ben haketmediğim parayı alabilirim, senin hizmet ettiğin sektördeki kişileri hiç hakkım olmayarak mağdur edebilirim" ki bu sektör sağlık sektörü bile olabilir.


(Adam memura gelip "yarın ilk tren kaçta kalkmıyor?" diyor. Memur da "Herhalde gitmemeyi umuyorsunuz monşer" diye nazire yapıyor)

Daha sonra tüm anahaber bültenlerine çıkarım, megafonlarla yaptığım süpper saçma açıklamalar ulusal kanallardan yayınlanır (hatta bikaç saniyeliğine CNN int e bile çıkabilirsin dostum, sadece biraz daha gayret...biraz daha....). Bende iş yapmış gibi ertesi gün işimin başına dönerim.

Yani bu kanun 1983 de nasıl kabul edilmiş, temelleri 1800 lerin sonunda nasıl atılmış hayyyyret doğrusu (bunları istek gelirse uzun uzadıya anlatabilirim ama şu an için hiiiç mi hiç gerek yok). Hangi akla hizmet, nasıl bir mantalite anlamış değilim. İnsanın "what is the motto" diye sorası geliyor yani (çok sinirlendiğim için ecnebi dilinde yazdım, affınıza sığınırım).

Mantık dümdüz. Herhangi bir açıklamaya ihtiyaç yok. İşin şartları baştan bellidir. Ha eğer işin şartları değişirse bunun farklı çözüm yolları var. Sektördeki milyon tane adamı mağdur etmeye kimsenin hakkı yok. (Bu yazı da biraz internetteki haber sitelerinin altına yazılan yorumlar gibi oldu ama hakkaten durum çok garibime gittiği için bu kadar heyecanlı yazdım)

Olaya 20. yy ve sonrası Türkiye Sosyal-Siyasi hayatına damgasını vurmuş, fikir ve icraatları ile "kendi kendine yeten bir Türkiye" uğruna ömrünü harcamış, sanayileşme alanında Türkiye'nin ağır sanayi hamlesinde baş mimar olan Mehmed Zahid Kotku Hazretlerinin bir sözü ile son noktayı koyuyorum


(Allah rahmet Eylesin Mehmed Zahid Kotku Hazretleri)
Müslüman devletine, milletine ve işine sadıktır. Grev bilmez. İşine gelmiyorsa başka yerde iş arar. Adamın fabrikasını kapatmağa, onun fabrikasını dağıtmağa kimin hakkı var? Mutlaka istediğimi ya vereceksin veya senin fabrikan çalışmayacak. Davul, zurna, burada grev var... Şimdiye kadar bunu hangi müslüman yapmış? Ama hakkı verilmiyormuş... İş her yerde var... Ama bunu anlatmaya imkan yok. (Cennet Yolları-  Mehmed Zahid Kotku -Vuslat Vakfı Yayınları 2003)


Kendisini ve Türkiye'nin ilk ağır sanayı hamlesi olan gümüş motoru bir başka yazıda öğrenip anlatmak dileğiyle...


1 yorum:

  1. çok doğru bir yaklaşım bence. İçimde çırpınan bir solcu olduğunu hissetmeme rağmen bu grev olayları garip geliyor bana. adamlar çıkıyor her yer grev halk esnaf bize destek verecek diyor ama tren garlarında linç edilmeyle yüzleşiyorlar. Kendileri topluluk gücüyle hükümete kabadayılık yapabilirken aynısını halkın, belki de meslektaşlarının (memur olarak yani) kendilerine yapabileceği akıllarına gelmiyor. Sonuçta hiç bir zaman istedikleri maaş arttırımını ya da toplu sözleşme zımbırtısını alamıyorlar ama hepsinin işi bıraktığını da görmedim doğrusu devlete kapağı atmış olma mantığıyla hareket ediyor yarısı zaten, bir de grev yaptıkları günün maşını almasalar tam süper olacak ama neyse...

    YanıtlaSil

Bununla alakalı yazılar

Related Posts with Thumbnails